Jeśli nie wiesz dokąd idziesz nigdzie nie dojdziesz…

Posted by Agnieszka Zych
on Wrzesień 18, 2013

IMG_0318-001Spisanie kilku własnych postanowień/celów na papierze w dużym stopniu przyczynia się do tego, czy odniesiemy sukces czy porażkę w naszych działaniach. Wiele badań pokazuje, że osoby, które przeznaczają dosłownie kilka sekund, aby spisać swoje cele na papierze osiągają je częściej niż te, które tego nie robią.

Kiedy aktywnie ścigałam się w zawodach moje cele wyznaczał kalendarz wyścigów i ranga zawodów. Dzięki temu łatwo było o koncentrację i systematykę w treningu i odżywianiu. Nie ukrywam, że po skończeniu kariery, kiedy presja dobrego wyniku przestała już motywować – z działaniem było ciężko. Uświadomiłam sobie, że poza sportem wyczynowym też warto wyznaczać i spisywać cele, bo inaczej mogą nam gdzieś zniknąć po drodze…
Zachęcam was więc dziś, abyście zrobiły to, czego większość z nas nie robi. . .
Wyciągnijcie swoje notesy i napiszcie swoje cele.

Naucz się wyznaczać cel
Wyznaczanie celów jest jednocześnie sztuką i nauką. Większość ludzi myśli, że ustalenie celów po prostu oznacza, zebranie w myślach tego, czego nie ma się w danej chwili i dążenie do zdobycia tego, ja myślę, że chodzi jednak o coś więcej…….

Konkretny i mierzalny
Dobry cel możesz dokładnie zmierzyć i jest on wystarczająco precyzyjny, aby skierować twoją uwagę na zmiany, których trzeba dokonać.
Kiedy powiesz: Będę wyglądać szczupło- „szczupło” nie określa nic konkretnego, kiedy uznasz, że ten cel osiągnęłaś?
Za to określenie: Zrzucę 10 kg tkanki tłuszczowej – takie stwierdzenie jest specyficzne i mierzalne.

Trudny, ale realny
Cele muszą być na tyle duże, aby inspirować do działania, ale nie na tyle duże, abyś denerwowała się że ich nie osiągasz.
Jeśli masz 10 kilo nadwagi i wyznaczysz sobie cel uzyskania „tarki” na brzuchu w okresie miesiąca – to nie będzie realne. Z kolei cel utraty 6 kilogramów w przeciągu roku, będzie realny ale zbyt mały aby Cię zainspirować i zmotywować do działania.
Do utraty tłuszczu, dobrą zasadą jest, aby oczekiwać od 0,5 do 1 kilograma utraty tłuszczu tygodniowo.
Jeśli nie wiesz, czy twój cel jest realny, czy zbyt wygórowany, skonsultuj się ze mną- chętnie pomogę Ci to zrozumieć.

Krótko i długoterminowy

Przy wyznaczeniu celów, upewnij się, że masz małe cele, które osiągniesz w dniu dzisiejszym, większe cele, które założysz na tydzień, miesiąc a największe cele zostaw sobie z myślą o najdłuższym terminie- roku.
Poprzez małe punkty kontrolne, będziesz wiedziała, że jesteś na dobrej drodze do sukcesu. Zobaczysz też i docenisz, że nic nie dzieje się nagle- musisz być cierpliwa w działaniu.
Fajnie jest czytać jak to oferowana dieta „gwarantuje”, że schudniesz 4kg w ciągu tygodnia- pewnie myślisz-tydzień wytrzyma każdy, a jak wytrzymam 2 to będę miała już -8kg-wooow, czyli w miesiąc spokojnie minus 10kg!Realia działania naszego organizmu są jednak inne.
Zakładając, że nasz organizm w 100% czerpie energię z tłuszczu , to aby spalić 10kg tkanki tłuszczowej musi zostać spalone 90tysięcy kcal (1g tłuszczu to średnio 9 kcal). Jeśli 90 tysięcy podzielimy na 30 dni w miesiącu otrzymujemy deficyt kaloryczny równy 3000 kcal/dziennie. Zakładając, że spożywasz ok. 1800kcal to nie dość, że musiałabyś prawie nic nie jeść, to jeszcze zwiększyć wysiłek fizyczny o ok. 1200kcal/dziennie

• Stawiaj cele, na które Ty będziesz mieć wpływ
Możesz powiedzieć „Stracę 10kg w 12 tygodni.”
Chociaż ten cel jest konkretny, wymierny, trudny a zarazem osiągalny, problemem jest to, że określasz efekt- wynik końcowy a nie swoje działanie. Zadaj sobie pytanie:” Jak to zrobię”? Przecież- samo się nie zrobi
Chcesz stracić dziesięć kilo w ciągu dwunastu tygodni? Zastanów się, co w związku z tym będziesz robić. Np.
• Będę ćwiczyć 3 razy w tygodniu.
• Będę jeść powoli i zwracać większą uwagę na jakość jedzenia.
• Będę jeść warzywa do każdego posiłku.
• Będę unikać alkoholu w tym tygodniu.

• Powiedz komuś o swoim celu

Kiedyś usłyszałam od znajomego takie powiedzenie, które bardzo utkwiło mi w pamięci:
Jeśli cel jest tajemnicą, to bardzo łatwo go zdmuchnąć.
Jeśli powiesz komuś o swoim celu zwiększysz swoje szanse aby go osiągnąć

Zatem do dzieła- ja już swoją listę stworzyłam.

Comments are closed.