Prostota, nauka, sukces…..

Posted by Agnieszka Zych
on Listopad 21, 2014

ZASADY ZDROWEGO ODŻYWIANIAzywienie
Jakie są zasady dobrego odżywiania? Co dokładnie trzeba zrobić, aby odnieść sukces w poprawie sylwetki czy wynikach sportowych, czego warto unikać, żeby nie narażać się na porażkę.
Jeśli chcesz poprawić wygląd swojego ciała, samopoczucie a do tego jeszcze formę sportową jakimi wytycznymi będziesz się kierować? Ostatnio po zajęciach fitness, rozmawiałyśmy z dziewczynami na temat tego, czy w pewnym wieku jesteśmy skazane na gromadzenie się tkanki tłuszczowej wokół brzucha, mimo dość dużej aktywności fizycznej. Oczywiście od razu padło hasło-konieczne jest zdrowe odżywianie- no właśnie co to znaczy?
Jeśli zastanowisz się chwilę skąd biorą się twoje poglądy i wybory żywieniowe pewnie znajdziesz kilka odpowiedzi- niektórych zasad uczysz się od rodziców, inne pochodzą od przyjaciół lub są kształtowane przez media. Coraz częściej możesz przeczytać w czasopismach czy internecie o niesamowitych wartościach odżywczych w danym produkcie- produkty bezglutenowe, bezcukrowe, ekologiczne, diety wegetariańskie lub też paleo…itp.- można powiedzieć, że o odżywianiu mówi się praktycznie wszędzie. Nie ma też wątpliwości, że na twoje poglądy miały wpływ ostatnie twoje własne doświadczenia-udane lub mniej udane.
Jeśli wymienisz wszystko co ma wpływ na twój pogląd o zdrowym odżywianiu i jednocześnie pomyślisz trochę, to zauważysz dwie rzeczy – po pierwsze: często nasze wybory odbywają się podświadomie, a po drugie jesteśmy pod wpływem ludzi, którzy wiedzą niewiele lub nic o fizjologii odżywiania. Nie to że chcę negować wiedzę znajomych, mediów czy rodziny- bardzo ich doceniam- ale jednak wolę najpierw coś sprawdzić zanim wciągnę się w kolejny mit żywieniowy.
STRATEGIA SUKCESU
Od 13 lat uprawiam sport, próbowałam wielu diet, jestem też mamą 5 letniej Aurelki, więc codziennie doznaję różnych pokus żywieniowych- wiem , że zmiana zasad odżywiania wymaga zmiany nawyków- i to jest naprawdę TRUDNE. Musisz wyrazić chęć zmiany
( „powiedzieć chcę”), ale także musisz mieć strategię ( „wiedzieć jak”). Samo „chcę” nie zadziała. Podczas mojej kariery kolarskiej, kiedy współpracowałam z dr Jackiem Światem z Ormasport przekonałam się właśnie jak ważne jest to „jak”. Pamiętam kiedy stosowaliśmy schemat ładowania węglowodanowego przed Mistrzostwami Polski w maratonie MTB- wszystko było zaplanowane i połączone-trening i odżywianie – jedzenie według planu i kartki- możesz pomyśleć- „to nie dla mnie”- ale kiedy jesteś na dobrym poziomie treningowo i chcesz pójść dalej nie ma miejsca na folgowanie i improwizację w innych elementach. Mój organizm zareagował idealnie- na zawodach jechało mi się jak na dodatkowych bateriach.
Teraz kiedy pracuję z podopiecznymi ,w zależności od tego jaka jest ich świadomość żywieniowa, czeka ich albo mała albo duża zmiana. Niektórzy potrzebują małych kroków. Ale poprzez te zmiany, uczą się jakich dokonywać wyborów żeby czerpać więcej korzyści z treningu. Poprawia się ich samopoczucie, jakość snu i w końcu forma sportowa. To co jest w tym wszystkim najważniejsze –to dobra strategia żywieniowa oparta na 3 krokach:
Krok 1: PROSTOTA
Czy zasady są łatwe i możliwe do wykonania?
Krok 2: NAUKA
Czy zasady mają podstawy naukowe?
Krok 3: SUKCES
Czy przepisy faktycznie działają na osoby takie jak ty? Pamiętaj-metabolizm osoby typowej może różnić się od twojego, więc coś co działa na twojego przyjaciela wcale nie musi działać na ciebie.
Kiedy ktoś zaczyna swoją przygodę ze sportem wystarczą małe zmiany, ale kiedy świadomość i poziom wytrenowania rośnie i chcesz dalej poprawiać swój wygląd czy sprawność warto mieć konkretny i indywidualnie dobrany plan.

Comments are closed.